Metodik prevence
Mgr.Radka Hvozdovičová
Konzultační hodiny:
Pondělí: 9.00-10.00
Středa: 15.00-15:30
Po-Pá: dle potřeby
Kdykoliv dle telefonické domluvy!
hvozdovicova.bezructri@iskola.cz
NEBO PO TEL. DOMLUVĚ!
Školní metodik prevence (ŠMP) poskytuje žákům a jejich zákonným zástupcům poradenství v otázkách sociálně rizikových jevů.
Poskytuje metodické, koordinační, informační a poradenské služby ve škole z hlediska vzniku sociálně rizikových jevů.
Spolupracuje zejména s třídními učiteli a také s dalšími pedagogickými pracovníky.
Koordinuje přípravu preventivního programu a jeho realizaci na škole. Podle aktuálních podmínek program inovuje, podílí se na jeho realizaci a sleduje jeho účinnost.
Na žádost třídních učitelů a zákonných zástupců žáků vyhledává a provádí orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně nežádoucího chování.
Sociálně patologické jevy jako důležitá část práce školního metodika prevence
Sociálně patologický jev:
- je obecně takové chování jedince, které je charakteristické především nezdravým životním stylem, nedodržováním nebo porušováním sociálních norem, zákonů, předpisů a etických hodnot
- je chování a jednání, které vede k poškozování zdraví jedince, prostředí, ve kterém žije a pracuje, a ve svém důsledku pak k individuálním, skupinovým či celospolečenským poruchám a deformacím
Oblasti výskytu sociálně patologických jevů: mezilidské vztahy; návyky; agresivita; sekty, kulty a jiná společenská uskupení; kriminalita; hráčství; sex; rasová problematika
Důsledky sociálně patologických jevů: jedinec a prostředí
Formy ovlivňování sociálně patologických jevů: represe a prevence
Nejčastěji se vyskytující sociálně patologické jevy u dětí a mládeže:
§ násilí a šikanování
§ záškoláctví
§ kriminalita, delikvence, vandalismus a jiné formy násilného chování
§ ohrožení mravnosti a ohrožování mravní výchovy mládeže
§ xenofobie, rasismus, intolerance a antisemitismus
§ užívání návykových látek (drogové závislosti)
§ netolismus (závislost na internetu) a patologické hráčství (gambling) (nedrogové závislosti)
§ divácké násilí
§ komerční sexuální zneužívání dětí
§ syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte (CAN)
§ sekty a sociálně patologická náboženská hnutí
S čím se tedy na mne můžete obrátit? Které problémy spadají do mé kompetence?
§ Nezdravé vztahy v kolektivu třídy a mezi žáky školy
§ experimenty žáků s návykovými látkami
§ vandalismus, krádeže, ničení osobních věcí žáků ve škole
§ fyzické a psychické ubližování a slovní napadání žáků ve škole
§ projevy rasové a menšinové intolerance
§ domácí násilí a sexuální zneužívání
§ …a další problémy ovlivňující vzdělávání a výchovu žáků
Cílem nás, pedagogů, je vytvořit pozitivní atmosféru a přispět ke zdravému vývoji Vašich dětí. Aby naše práce byla úspěšná, potřebujeme komunikovat a spolupracovat s vámi, rodiči, protože Vy znáte své děti a jejich potřeby nejlépe. Prosím, obracejte se na nás se záležitostmi, které vnímáte jako problematické, abychom mohli hned v zárodku zachytit jakékoliv nezdravé projevy v prostředí třídy Vašeho dítěte či celé školy. Vaši informaci budeme brát velmi vážně a situaci budeme odborně a bezpečně řešit.
Novinky
Přihlaste se k odběru novinek: